Alege limba romana english

Un interviu special cu 2 artiste care susțin Educația Timpurie prin teatru:
Andra Burcă (coregraf) și Andra Mirescu (actriță)

► Cum putem defini educația timpurie prin teatru? 

Andra Burcă: Educația timpurie prin teatru utilizează aceleași instrumente și mijloace pe care copilul le folosește, în mod instinctiv, pentru a cunoaște lumea: jocul și explorarea. Prin joc și explorare copilul descoperă și se descoperă, construiește relații, își structurează gândirea, visează. Teatrul în educația timpurie este un spațiu de întâlnire pentru copii, părinți, educatori și artiști: adultul „mare” și copilul „mic” se întâlnesc și se privesc în ochi, cu respect și curiozitate. Teatrul este locul în care se descoperă lumi, se spun și se ascultă povești, se dansează emoții, se construiesc vise, iar adultul are onoarea, dar și responsabilitatea de a-l însoți pe cel mic în această aventură. 

Andra Mirescu: Aș putea defini educația timpurie prin teatru prin grija, pasiunea și atenția celor care lucrează la un astfel de spectacol. Responsabilitatea de a modela minți atât de tinere este una foarte mare, iar cei care lucrează în slujba micuților spectatori sunt conștienți de acest fapt.


► Ce aduce un spectacol #smallsize în universul celui mic?

Andra Burcă: În opinia mea, cel mai important lucru pe care îl aduce un spectacol #smallsize în universul unui copil este experiența întâlnirii. Prin intermediul teatrului, copilul are ocazia de a se întâlni cu artiști care aduc cu ei diverse forme de expresie, povești și emoții. Se întâlnește cu un spațiu nou, magic, cu alți copii, cu alți adulți, cu proprii părinți într-un context diferit. Descoperă o experiență nouă, pe care o trăiește alături de ceilalți. Este posibil ca un copil să nu își mai amintească spectacolul pe care l-a văzut când avea un an, dar își va aminti un obiect din scenă, un sunet, o melodie, un gest, un moment, o emoție sau o privire… Sunt lucruri mici, dar importante, pentru că datorită lor copilul își clădește un univers plin de idei și vise.

Andra Mirescu: Cei mici sunt invitați să pătrundă într-un spațiu magic, unde prin interacțiunea cu actorii beneficiază de experiențe noi, luminoase, creative, diversificate. Astfel învață despre reguli: acum privim, acum ne putem juca, aici putem să pășim, aici este locul nostru – și învață, de asemenea, cum să interacționeze sănătos, sigur, într-un spațiu plin de creativitate.


► Cum ați descoperit acest tip de teatru? 

Andra Burcă: M-am întâlnit pentru prima dată cu teatrul pentru publicul foarte tânăr în anul 2016. Eram proaspăt absolventă a Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București când am fost invitată să realizez coregrafia pentru spectacolul „Pernuța somnoroasă”. La acel moment, nu știam foarte multe despre acest tip de teatru, dar cei din echipă m-au ajutat mult și m-au ghidat în acest sens. Îmi amintesc că m-am întors de la prima întâlnire cu un teanc de cărți pentru a mă documenta și cu o listă de spectacole de văzut. Înainte de a intra în repetiții am urmărit câteva dintre spectacolele pe care Teatrul Ion Creangă le realizase pentru publicul tânăr. A fost o mare descoperire pentru mine! Am întâlnit un teatru liber, plin de poezie și sensibilitate, cu un public sincer și curios. Am păstrat obiceiul de a urmări cât mai multe spectacole pentru copii. Îmi place ceea ce văd pe scenă și îmi place să îi privesc pe cei mici, să le urmăresc reacțiile. Învăț foarte mult din asta. Copii nu vor râde la momentele pe care tu, adult, le consideri haioase și nici nu vor aplauda la final din politețe. Drept urmare, cu ajutorul lor vezi situații și perspective noi. Ei lasă atât de multe posibilități deschise…

Andra Mirescu: Am descoperit acest tip de teatru acum mai bine de cinci ani, în echipa Teatrului Ion Creangă, și am avut ocazia să colaborez la mai multe proiecte de acest fel. Și chiar dacă la început am avut numeroase emoții, gândindu-mă la toate provocările acestui tip de spectacol unic, am descoperit curând că publicul cu vârsta sub 3 ani este cu totul special.


► Ce le recomandați părinților care tocmai au descoperit că există un astfel de teatru – pentru bebeluși și toddleri – dar nu știu la ce să se aștepte. Cum îi pot pregăti pe cei mici pentru această experiență?

Andra Burcă: Cred că fiecare părinte își dorește tot ce este mai bun pentru copilul său. De aceea, este important să încercați, măcar o dată, să mergeți la un spectacol cu cel mic. Sunt aproape sigură că se va transforma într-un obicei de familie. În ceea ce privește pregătirea pentru această experiență... nu trebuie să uitați că cel mic simte energia și emoția adultului. De aceea, este important ca această primă întâlnire cu teatrul să aibă loc cu multă seninătate, fără presiuni. O să dau un exemplu banal: dacă plecați târziu de acasă, alergați după autobuz și ajungeți în ultimul moment, bebelușul va resimți toată această agitație. În plus, pentru că ați întârziat, cel mic nu va avea timpul necesar pentru a se acomoda cu spațiul, cu oamenii, cu toate aceste elemente noi pentru el. Drept urmare, este foarte important să vă dați timp să trăiți această experiență împreună, în ritmul de care are nevoie copilul dumneavoastră. Un alt sfat este să ascultați nevoile copilului. El vă va comunica și vă va da toate semnalele necesare. Sunt spectacole în care cel mic poate explora liber spațiul și sunt spectacole în care fiecare copil stă alături de părinte pe o pernuță și urmărește, putând intra în spațiu doar la final. Încercați să îl însoțiți în explorare, respectând structura fiecărui spectacol. În cazul în care cel mic este agitat și plânge, încercați să îl liniștiți fiindu-i alături. Puteți să ieșiți din sală pentru câteva minute. Dacă totuși nu se simte confortabil, nu îl forțați. Poate nu este ziua potrivită pentru el. Încercați într-o altă zi.

Andra Mirescu: Pregătirea se poate face de acasă, explicându-i celui mic ce urmează să se întâmple, unde urmează să mergeți. Este important ca părintele să mențină o atitudine calmă și înțelegătoare față de emoțiile și starea de agitație (dacă este cazul) a celui mic. Uneori, copiii veniți pentru prima dată la un spectacol de teatru pot resimți neliniștea generată de spațiul nou sau de ineditul experienței și atunci nu vor să intre în sala de spectacol. Aici este foarte important ca adulții să le accepte și să le înțeleagă emoțiile. Să nu îi forțeze și aibă răbdare până să se simtă în siguranță. Dacă aceștia plâng, părintele să nu se rușineze și să înțeleagă faptul că este pur și simplu o experiență nouă. Iar atunci când părintele este calm, starea aceasta pozitivă se transmite, cu siguranță, și celui mic.


► Programul TIC PITIC - Zilele Small size se află la cea de-a 7-a ediție. Ce mesaj le transmiteți spectatorilor noștri cu ocazia acestei ediții?

Andra Burcă: Un spectacol pentru cei mici durează în jur de 30 de minute. Cred că e important să ne dăruim o jumătate de oră în care să urmărim un spectacol împreună, sau să participăm la un atelier alături de bebelușul nostru. Este posibil ca spectacolul pe care l-am văzut să ne dea idei, să ne stârnească la o joacă cu perne sau alte obiecte pe care le avem prin casă. Sunt sigură că vizionarea acestor spectacole vă va inspira pentru multe activități alături de cei mici și vă va face poftă să veniți la teatru, atunci când va fi posibil.

Andra Mirescu: Un mesaj pentru spectatorii noștri? Să participe! Să se bucure de spectacolele și atelierele care ajung chiar pe pernuțele lor de acasă, cu ocazia acestei ediții online TIC PITIC – și să se joace cât mai creativ și mai amuzant cu micuții lor, pentru că vor descoperi foarte multe idei haioase în program. Iar pentru Zilele Small size: la cât mai multe ediții, la câți mai mulți ani!


►►► Descoperă spectacolele pentru cei mai mici spectatori (de la 6 luni la 6 ani) în cadrul evenimentului TIC PITIC – Zilele Small size, ediția a VII-a, între 29 și 31 ianuarie 2021. Online, pe Facebook.com/TeatrulIonCreanga!

© Copyright 2014 Teatrul Ion Creanga